پیرو درج یادداشتی با عنوان (( هر دم از این باغ بری می رسد )) پیرامون شفاف سازی درباره علت صدور مجوز و شروع پروژه محور جدید طلوع تا غروب کیش در پایگاه خبری تحلیلی اندیشه کیش، خانم قدسیه نجار مدیر طرح جامع کیش برای پاسخگویی و ارائه توضیحات اعلام آمادگی کرد و در یک نشست اختصاصی درباره موضوعات متنوعی اظهار نظر کرد. وی در بخشی از این مصاحبه درباره طرح محور طلوع تا غروب اعلام کرد:
“من به عنوان مدیر طرح جامع کیش، از موضوع محور طلوع تا غروب اطلاع نداشتم. پس از اطلاع، از مشاور طرح ساماندهی سواحل در این زمینه استعلام گرفته شد.

در تاریخ ۱۱ آبان ۹۹ به مشاور ساماندهی سواحل نامه ای ارسال شد با عنوان ” تعریض جاده ساحلی جنوب جزیره، حد فاصل میدان دلفین تا پدیده کیش” که متن آن به شرح ذیل است:
با سلام و احترام
پیرو بازدید مدیرعامل محترم سازمان منطقه آزاد کیش و دستور ایشان مبنی بر بررسی تعریض جاده ساحلی جنوب جزیره به طول ۱۲ کیلومتر، مقتضی است با توجه به شبکه عبور و مرور موجود و پیش بینی شده، ضمن بررسی کلیه جوانب در اسرع وقت نسبت به اظهار نظر در مورد این موضوع اقدام نمایید.
پاسخ مشاور در تاریخ ۲۵ آبان ۹۹ موجود است که در شش بند با اجرای این پروژه مخالفت می کند:
- در بازنگری طرح جامع کیش که توسط مهندسین مشاور باوند تهیه گردیده است و در مراحل تصویب می باشد، محور دسترسی با عرض پیشنهادی کارفرما دیده نشده است. فلذا تعریض محور مذکور سبب ایجاد مغایرت اساسی در طرح جامع می گردد و از این رو فرآیند تصویب طرح جامع نیز با مشکلاتی مواجه خواهد شد.
- در طرح پیشنهادی کاربری زمین در بازنگری طرح جامع جزیره کیش، قطعات با مساحت بزرگ در قالب کاربری با عنوان مجموعه های چندمنظوره نیازمند تهیه طرح های ویژه برای توسعه های بلندمدت پیش بینی شده است. در وضعیت موجود نیز قطعات درشت دانه همچون پارک تفریحی و موضوعی، دانشگاه آزاد و حفظ حیات وحش وجود دارد که دسترسی های لازم از محورهای شعاعی منشعب شده از رینگ مرکزی تامین شده است. بنابراین با توجه به فراهم شدن دسترسی کاربری های جداره محور از سایر معابر منشعب شده از داخل رینگ جزیره، ضرورتی برای افزایش عرض معبر وجود ندارد. این محور می تواند کماکان به عنوان یک محور دسترسی به خدمات ساحلی نقش ایفا کند.
- در حال حاضر محور موجود یک محور با نقش دسترسی است که به عنوان رود سرویس، دسترسی به خدمات ساحلی پیش بینی شده در پس کرانه را فراهم می کند. افزایش آن ارزش نقش دسترسی به خدمات را کمرنگ می کند و در مقابل نقش ترافیکی آن را تقویت می کند و در نهایت به قطع ارتباط با پس کرانه و کاهش بهره وری ساحل در ارتباط با پس کرانه ها منجر خواهد شد.
- تعریض محور موجود از سمت قطعات موجود به دلیل واگذاری های صورت گرفته در فاصله محدوده مسیر سواحل تا حد
مالکیت قطعات با مشکلاتی روبرو است. بنابراین تعریض از سمت جداره محور موجود مستلزم تملک قطعاتی است که برخی از آنها واگذار شده اند. به اضافه اینکه استقرار پهنه هایی همچون حفاظت حیات وحش (سایت لاک پشت ها و پارک آهوان و منطقه حفاظت شده زیست محیطی) تعریض از این سمت را با چالش مواجه می کند. در مقابل، تعریض از سمت ساحل مستلزم ورود به حریم ۶۰ متری دریا است( که حتی اجازه ایجاد فضای سبز در این حریم نیز وجود ندارد.) با این توضیح، وضعیت موجود امکان تعریض محور را فراهم نمی کند.
- در ساختار موجود مسیر دوچرخه در محدوده تعریض پیشنهادی قرار دارد. علاوه بر آن در طرح ساماندهی سواحل و طراحی شهری نوار ساحلی جزیره کیش، محور پیاده به منظور پویایی نوار ساحلی نیز پیشنهاد و جانمایی شده است که مبتنی بر ساختار گردشگری تعریف شده در طرح است. با این شرایط با ایجاد محور پیشنهادی کارفرما، عملا محدوده خدماتی پیش بینی شده در امتداد خط ساحلی حذف می گردد که این امر نه تنها به توسعه کمک نمی کند بلکه تاثیر منفی بر توسعه اراضی ساحلی جنوب جزیره خواهد داشت.
- در بدنه جاده جهان قطعات گردشگری استقرار یافته اند و در نتیجه دسترسی ساده، آسان و امن مردم و گردشگران به ساحل در خور اهمیت است. این در حالی است که هرچه عرض جاده بیشتر باشد و به سمت بلوار نزدیک شود، طبیعتا سرعت عبور وسائط نقلیه افزایش پیدا می کند و متعاقبا نقش دسترسی جای خود را به نقش جابجایی می دهد و در نتیجه امنیت کاربران ساحل به مخاطره می افتد. با توجه به موارد مذکور این مهندسین مشاور تعریض جاده ساحلی جنوب را توصیه نمی کنند و جهت پاسخگویی به نیازهای ترافیکی توسعه آتی که احتمالا مهمترین دلیل پیشنهاد تعریض است، می توان در توسعه بلند مدت جزیره ، راهکارهای ترافیکی جایگزین به جز تعریض محور جهان را اتخاذ نمود که قبلا این مهندسین مشاور پیشنهاداتی را در این خصوص ارائه داده است. در پایان خواهشمند است دستور فرمایید نتایج حاصله را به این مهندسین مشاور اعلام نمایند.
این جاده بدون تایید طرح جامع، بدون تایید مشاور، بدون نقشه، بدون برآورد هزینه و تعین ردیف بودجه شروع به انجام و اقدام می شود تا خوشبختانه معاونت عوض می شود و جلوی این پروژه را می گیرند. از نظر زیست محیطی هم که مشکلات خودش را دارد، نخل های کاشته شده نیز مسائل خودش را دارد و اینکه آن ساحل بکر را به هم زدند.”

پایگاه خبری تحلیلی اندیشه کیش آمادگی خود را جهت درج توضیحات دیگر مسئولان مرتبط با این طرح را جهت روشن شدن ابعاد مختلف آن اعلام می دارد.
سلام، به نظرم این پروژه رد گم کنی و تخریب افراد هست، اگه این پروژه مخالف طرح جامع هست، پس از کشتی یونانی به سمت نوبنیاد، کلبه هور و…،پس اونا را کی مجوز داده ایا مخالف طرح جامع نیست؟؟؟
به جای تطهیر قدسیه نجار دادگاه و بازرسی به تخلفات ایشان و شوهرشان علی عرب رسیدگی کنند که تمام سازمان را به هم ریختند و فقط به دنبال امورات سیاسی و ابقا یا ارتقا بوده اند باید بررسی شود تا مشخص شود در خصوص واگذاری ها سهم هر کس چقدر بوده است ؟