شما اینجا هستید
اخبارکیش » روز حمل و نقل و چالش های موجود حمل و نقل در کیش

روز ۲۶ آذر ماه از سوی شورای فرهنگ عمومی، به عنوان روز حمل و نقل نامگذاری شده است. در جهان امروز، بخش حمل و نقل از جمله بخش‌های زیربنایی اقتصاد هر جامعه است که علاوه بر تحت تأثیر قراردادن فرآیند توسعه اقتصادی، خود نیز در جریان توسعه دچار تغییر و تحول می‌شود.

حمل و نقل، با ایفای نقش رابط میان بازار مصرف، به مثابه پایه‌های پلی است که بخش‌های مختلف جوامع با عبور از روی آن، به سمت توسعه پایدار حرکت می‌کنند.

در تاریخ تحولات این صنعت در کشورمان، روزها و ایام سرنوشت‌سازی بوده‌اند که نقش تعیین‌کننده‌ای در شکل‌گیری و انسجام شبکه حمل و نقل کشور داشته‌اند.

۲۶ آذر سال ۱۳۶۲ یادآور چنین ایامی است که در آن حضرت امام خمینی (ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، فرمانی در زمینه اعزام کامیون‌ها به بنادر جنوبی برای تخلیه کالاهای وارداتی و مایحتاج مردم صارد کردند. در پی این فرمان، کامیونداران سراسر کشور، آمادگی خود را برای تخلیه بنادر و حمل و نقل مواد ضروری مورد نیاز مردم اعلام کردند.

۱۴ سال پس از صدور  فرمان امام راحل (ره)، در سال ۱۳۷۶ به پیشنهاد وزارت راه و ترابری و برای آگاه‌سازی هرچه بیشتر جامعه با نقش و جایگاه بخش حمل و نقل، روز ۲۶ آذر ماه از سوی شورای فرهنگ عمومی، به عنوان روز حمل و نقل شناخته شد.

روز حمل و نقل، روز قدردانی از خدمات ارزشمند رانندگان و سایر دست‌اندرکاران و شاغلان بخش حمل و نقل کشور و فرصتی مناسب برای بازنگری نیازها و مشکلات این بخش است.

جزیره زیبای کیش همیشه به عنوان یک منطقه متفاوت در زمینه حمل و نقل مطرح بوده است. این تفاوت ناشی از بسترسازی مناسب به لحاظ رعایت فرهنگ رانندگی و همچنین وجود خودروهای به روز و متنوع بوده است . سال ها تاکسی های آخرین مدل کیش تفاوت معناداری با تاکسی های شهرهای دیگر کشور داشتند و خود یکی از جدابیت های گردشگری کیش بودند. رانندگان تاکسی با لباس های متحدالشکل و ارائه خدمات ارزنده همراه با احترام به گردشگر، صنعت حمل و نقل درون شهری کیش را به عنوان یک الگوی ایده آل در سطح کشور مطرح کرده بودند.

واقعیت این است که هر چه زمان گذشت، از این جذابیت ها و خدمات ارزنده کاسته شد. ممنوعیت واردات خودرو و افزایش لجام گسیخته قیمت ارز باعث فرسوده شدن و عدم به روزرسانی ناوگان حمل و نقل کیش شد. با افزایش قیمت امتیاز تاکسی و خودرو ، ناهنجاری هایی مانند تریپ ( پرداخت پورسانت بابت بردن مسافر به مراکز تفریحی، اقامتی و رستوران ها) شدت بیشتری گرفت. همگام نشدن با تکنولوژی و عدم استفاده از اپلیکیشن ها و سیستم های فراخوان اینترنتی تاکسی و خدمات نامناسب به مناطق دورتر جزیره مانند نوبنیاد و اخذ کرایه های بالا باعث شد تا در تصمیمی نه چندان جالب برای جزیره گردشگری کیش، پای اسنپ به کیش باز شود.

جزیره کیش شاید تنها نقطه ای از کشور بود که مسافرکش های شخصی در آن جایی نداشتند و اگر شخصی در این زمینه تخلفی انجام می داد به راحتی شناسایی و انگشت نما می شد. ولی این روزها شاهد تخلفات زیادی از این دست هستیم.

مدیریت فعلی شرکت عمران و خدمات که به نوعی وارث تصمیمات غلط مدیران قبلی است، با توجه به قراردادهای موجود و نیازی که وجود دارد، کار سختی برای مدیریت این موضوع خواهد داشت. طبق خبرهای اعلام شده، الزام اسنپ به رعایت استانداردهای حمل و نقل کیش از نظر پوشش، دریافت تاییدیه صلاحیت راننده ها و مشخص شدن خودروها با برچسب از جمله موارد خواسته شده از اسنپ است.

افزایش هزینه های قطعات یدکی و تعمیرات، تغویض روغن، لاستیک و هزینه های زندگی در کیش، باعث شده است که رانندگان حمل و نقل عمومی فشار زیادی را تحمل کنند. رانندگان تاکسی و مینی بوس جزیره کیش در شرایط آب و هوایی گرم و شرجی مشغول خدمات رسانی به مسافران و کیشوندان هستند و نیاز به حمایت بیشتر دارند و در عین حال باید این نکته را بدانند که عملکرد و خدمات آنها، تاثیر بسیار زیادی در حفظ رضایت گردشگر و در نتیجه ارتقا برند کیش دارد.

قصه پر غصه خودروهای شخصی کیش نیز، سرشار از قیمت های نامعقول، افزایش سن خوذروها و حضور خودروهای داخلی است که می تواند جذابیت های جزیره کیش را به عنوان یک شهر متفاوت خدشه دار کند. اگر بخواهیم برند گردشگری جزیره کیش را به عنوان یک منطقه آزاد و جزیره جذاب حفظ کنیم باید تفاوت های آن را با سایر شهرها حفظ کرده و ارتقا دهیم. اگر کیش به سایر شهرها شبیه تر شود، شاهد افول آن خواهیم بود. نیاز است که تصمیم گیران در سطوح عالی، این جزیره مرجانی را متفاوت از دیگر نقاط کشور دیده و با رفع موانع و بخشنامه های محدود کننده، این ظرفیت ملی را حفظ کرده و ارتقا داده و از خروج ارز توسط گردشگران و سرمایه گذاران به خارج از کشور جلوگیری کنند.

در انتها مجددا روز حمل و نقل را به مجموعه پر تلاش حمل و نقل عمومی کیش تبریک عرض می کنیم.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  1. ويدا كلانتري

    با تاسف امسال تعداد تاکسیها کمتر شده و این مسله برای کیشوندانی که اتومبیل شخصی ندارند تبدیل به معضل بزرگی شده با توجه به تعطیلیهای ایام نوروز مسافر بیشتری به کیش میایند و امید أست مسولان در رفع کبود تاکسی راه چاره ای بیابند تقریبا اکثر رانندهگان لباس فرم نمی پوشند

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی اندیشه کیش | نگاه متفاوت و تحلیلی به اخبار کیش