شما اینجا هستید
اجتماعی » حتی اگر اخراج هم شوم از حق کیش کوتاه نمی آیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه کیش، پرویز حیدری راد، رئیس آموزش و پرورش کیش در یک گفتگوی چالشی با ارائه آمار و اشاره به مشکلات موجود در حوزه آموزش و پرورش کیش گفت: طبق تجربیات ۱۳ ساله من در کیش و ۳۲ ساله در آموزش و پرورش کشور که از کف کلاس ابتدایی تا سکانداری اداره به دست آورده ام، تنها راهکار نجات آموزش و پرورش کیش، تغییر ساختار آن و تبدیل شدن این اداره به آموزش و پرورش ویژه و مستقیم زیر نظر معاونت مشارکتهای وزارت آموزش و پرورش یا مدارس بین الملل است.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش یک نهاد حاکمیتی است و یک سری از مسائل را نمی توانند واگذار کنند. ولی بر اساس ماده ۶۵ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور ، یک سری از کارها از جمله نوسازی مدارس می تواند در منطقه باشد و یا  حداقل نظارت بر ساخت و  استاندارد مدارس و همچنین لینک تخصیص نیروی انسانی ما مستقیم از طریق وزارتخانه باشد تا بتوانیم با دید بازتر و ویژه آموزش و پرورش کیش را ببینیم.

حیدری راد تاکید کرد: تنها راهکار نجات آموزش و پرورش کیش دیده شدن آن به عنوان آموزش و پرورش ویژه است ولی تا زمانی که زیر مجموعه استان هرمزگان باشیم، ویژه نخواهیم شد و نه تنها ویژه نخواهیم شد بلکه از حقوق مسلم مان هم چشم پوشی خواهد شد.

رئیس آموزش و پرورش کیش اعلام کرد: یکی از مشکلات اصلی آموزش و پرورش کیش، آموزش و پرورش کل استان هرمزگان است: چهل سال است که حق نوسازی مدارس به کیش تخصیص داده نشده است. چهل سال است که هزینه تعمیرات و تجهیز مدارس به کیش نرسیده است. ماشین های سهم اداره کیش، در اداره کل استفاده می شود. سهمیه حق التدریس به کیش نمیرسد.  پذیرش ساکنان کیش، در دانشگاه فرهنگیان انجام نمی شود. با توجه به کمبود نیروی آموزشی، معاون اداره آموزش و پرورش کیش به مدارس رفته و تدریس انجام می دهد. تمامی مدیران و معاونان مدارس تدریس انجام میدهند. وی افزود : حتی اگر اخراج هم شوم از حق کیش کوتاه نمی آیم

حیدری راد در ادامه گفتگو، ابهامات ساختار آموزش و پرورش کیش را اینگونه بر شمرد:

ابهام اول: وضعیت مدارس جزیره کیش

امسال با کمبود ۵۲ کلاس مواجه بودیم. ۸ کلاس را سازمان ساخت. شش کلاس در دانشگاه علمی کاربردی به آموزش و پرورش اختصاص پیدا کرد و  ۳۲ کلاس کمبود داشتیم که با بالا بردن تراکم کلاس ها، تبدیل کتابخانه، نمازخانه و آزمایشگاه ها به کلاس درس این کمبودها را جبران کردیم. با تمام این موارد و کمبود ها، طبق گفته معاون وزیر، رتبه اول را در استان هرمزگان داریم. از سال ۹۶ تا کنون چندین بار مدیران کل و مدیران نوسازی مختلف، قول پرداخت سهم نوسازی کیش را داده‌اند ولی تاکنون ریالی به کیش جهت نوسازی نداده‌اند. چند سال پیش مدیر کل جهت نوسازی مدرسه هاجر به کیش آمد، صورتجلسه انجام شد ولی بعد از چند سال هیچ اتفاقی نیفتاده است.

ابهام دوم : وضعیت نیروی انسانی

با توجه به وضعیت مسکن و وضعیت معیشت،کیش به سمت و سویی می رود که با کمبود شدید معلم تخصصی در حوزه های فنی و نظری مواجه خواهد شد. در دبیرستان ها، ما به علت کمبود معلم تخصصی، جایگاه واقعی خود را از دست خواهیم داد و دانش آموزان جایگاه واقعی خود را پیدا نخواهند کرد. از نظر آموزشی به علت تخصیص کم نیروی انسانی و کادر مدارس در تفاهم نامه تخصیص نیروی انسانی اداره کل استان هرمزگان و جزیره کیش، متاسفانه همیشه سهم کیش به طور کامل دیده نمی شود و یا تخصیص داده نمی شود. بنابراین برای رفع کمبود نیرو، ناچار به بالا بردن تراکم کلاس ها و استفاده غیر تخصصی معلمین در رشته های خاص هستیم.

رئیس آموزش و پرورش کیش گفت: کادر ما در سال گذشته ۱۱۷ نفر بوده است که امسال به صد نیرو رسیده و با توجه به اینکه دانش آموزان اضافه شده اند، ۱۷ نفر از کادر کم شده است. استان سهم مان را کم کرده است و با بستن سامانه، اجازه باز کردن کلاس را به ما نمی دهد. یک هنرستان فنی داریم و یک هنرستان کار و دانش که هر هنرستان نیازمند یک مدیر، یک معاون آموزشی، یک معاون فنی، یک معاون اجرایی، یک معاون پرورشی و دو سرپرست بخش می باشد. یعنی کادر یک هنرستان شامل هفت نفر می باشد ولی در کیش دو هنرستان دخترانه با ۳۰۰ دانش آموز در یک فضا میباشند و طبق قانون این دو هنرستان باید دارای ۱۴ نیروی کار باید باشند ولی به ما نیروی کادر تخصیص داده شده است.

جناب آقای قویدل مدیرکل آموزش و پرورش استان در مدرسه هدف حضور پیدا کرد و از عملکرد هنرستان رضایت داشتند و طی تماس تلفنی به اداره کل درخواست ساعت به این هنرستان شدند تا سرپرست بخش به آن تعلق بگیرد ولی متاسفانه بعد از گذشت دو ماه هنوز تعلق نگرفته است.

نیروی انسانی کیش را استان تامین می کند، سامانه ابلاغ زدن ما توسط استان باز و تایید می شود. بنابراین دسترسی ما محدود خواهد بود.

هنرستان پسرانه ما ۳۸۲ دانش آموز دارد. دو هنرستان در یک فضا دارای ۱۴ کلاس که این دو مدرسه نیز به جای ۱۴ نیروی کادر، مجموعا سه نیروی کادر دارند. این باعث می شود کیفیت کار و خروجی کار پایین بیاید، ولی با تمام این کمبودها دانش آموزان کیش فعال هستند و دارای مقام. در هفته گذشته در جشنواره خوارزمی، از استان هرمزگان تنها طرح کیش مقام دوم کشوری را کسب کرد.

کمبودهای کلی ما:

۱. نیروی انسانی: اداره کل استان در تخصیص نیرو به کیش کم لطفی دارد و کمبود داریم و شرایط کیش را درک نمی‌کنند

۲. فضای فیزیکی:  ر رابطه با فضای فیزیکی در ۴۰ سال گذشته، نوسازی مدارس حتی یک آجر در کیش بنا ننهاده و کاری انجام نشده است

۳. تعمیرات و نوسازی مدارس:  که در تیرماه تخصیص داده میشود، از سال های گذشته تا الان حتی یک ریال پرداخت نشده است

۴. سهم انبوه سازی جزیره کیش: به صورت واقعی تخصیص داده نشده و هیچ فضایی به آموزش و پرورش واگذار نشده است

با توجه به تمام این کمبود ها دستاوردها و جایگاه کیش در سه سال گذشته از رتبه ۱۶۸ کشوری به ۹۰ و و در حال حاضر رتبه بین ۶۰ تا ۷۰ در کشور رسیده است و به گفته مدیرکل جایگاه اول استان را دارا هستیم.

استاندارد سرانه آموزشی در کشور برای هر دانش آموز ۸.۳۹ ، میانگین کشوری ۵.۲ ، میانگین استان هرمزگان ۵.۷ و در کیش طبق گفته نوسازی چهار است ولی در بعضی از مناطق کیش به ۱.۸۶ نیز می رسد. مدرسه استثنایی ما در کیش دارای دو کلاس و ۴۰ دانش آموز است که این مدرسه را سه شیفت کرده‌ایم. به علت کمبود فضای آموزشی در گذشته دو کد استثنایی داشتیم که در حال حاضر ۴ کد دیگر را برای مدرسه استثنایی گرفته ایم.

حیدری راد اقزود: در مقطع ابتدایی ۱۵۰ کلاس داریم با ۴۶۱۲ دانش آموز ابتدایی و دو کلاس با ۲۱ دانش آموز نیز در جزیره هندورابی فعال است.

در مقطع متوسطه اول ۶۵ کلاس با ۲۰۱۴ دانش آموز و ۱۰۱ کلاس و یک کلاس با ۷ دانش آموز در هندورابی که بعد از ۳۲ سال توانستم کدی را در این مقطع برای جزیره هندورابی بگیریم

در مقطع متوسطه دوم  نیز ۳۶ کلاس و ۷۶۶ دانش آموز نیز داریم. هنرستان های فنی با ۱۶ کلاس و ۳۳۹ دانش آموز و هنرستان های کار و دانش نیز با ۱۷ کلاس و ۳۵۹ دانش آموز در کیش فعال هستند.

در مقطع ابتدایی میانگین تراکم ۳۱ دانش آموز در کلاس را داریم. تراکم در برخی از مناطق ۲۸ و در بعضی از مناطق به ۴۲ دانش آموز می‌رسد، در حالی که استاندارد کشور بین ۲۴ تا ۲۶ دانش آموز است. در مقطع متوسطه اول تراکم به ۳۱ نفر می رسد، در حالی که استاندارد کشوری ۲۶ دانش آموز است. با این تفاصیل دستاوردهای بسیار خوبی را در کشور داشتیم از جمله در جشنواره های خوارزمی، کتابخوانی، قرآنی و پژوهشی مقام های خوبی توسط دانش آموزان کیش کسب شده است.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی اندیشه کیش | نگاه متفاوت و تحلیلی به اخبار کیش