سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، شعار روز جهانی گردشگری سال ۲۰۲۳ میلادی (۲۷ سپتامبر و برابر با ۵ مهر ۱۴۰۲) را «گردشگری و سرمایهگذاری سبز» (Tourism and Green Investment) اعلام کرده است و بر سرمایهگذاری بیشتر و هدفمندتر در سه حوزه افراد، سیاره زمین و رفاه، تاکید می کند.
این سازمان با تاکید بر «سرمایهگذاری»، بهعنوان یکی از اولویتهای بهبود گردشگری و توسعه آینده این صنعت، روز جهانی گردشگری ۲۰۲۳ میلادی را فراخوانی برای سرمایهگذاری و اقدام همهجانبه جامعه بینالملل، دولتها، موسسات مالی، توسعهدهندگان و سرمایهگذاران بخش خصوصی حول یک استراتژی جدید اعلام کرد؛ استراتژی که بر اهمیت و نیاز حیاتی سرمایهگذاری در پروژههای آموزشی و ارتقای مهارتهای افراد، سرمایهگذاری در زیرساختهای پایدار و تحول سبز سیاره زمین و نوآوری و فناوری تاکید میکند.
به عقیده کارشناسان UNWTO، دیگر دوران سرمایهگذاریهای سنتی که صرفاً برای رشد اقتصادی و بهرهوری انجام میشد، به سر رسیده و اکنون زمان راهحلهای نوآورانه و جدید است.
سازمان جهانی گردشگری در چرایی انتخاب این شعار برای روز جهانی گردشگری در سال ۲۰۲۳ اینطور توضیح میدهد؛ «بدون شک تحقق گردشگری پایدار در گرو سرمایهگذاری پایدار است، اما همهگیری کرونا در ۳ سال گذشته باعث شد سرمایهگذاری خارجی در صنعت گردشگری از ۴۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ میلادی، به ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ میلادی کاهش پیدا کند. این افت ناگهانی، موجب توقف بسیاری از پروژهها و طرحهای اقلیمی و کاهش ۷۰ درصدی فرصتهای شغلی در طول سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ میلادی شده است. علاوه بر این، سرمایهگذاری در استارتاپها و فناوریهای گردشگری نیز به شدت کاهش یافته و به پایینترین سطح خود در سال ۲۰۲۲ میلادی در چهار سال گذشته رسید.
به همین دلیل برای استفاده از پتانسیلهای گردشگری جهت تحقق اقتصاد انعطافپذیر، تسریع اقدامات اقلیمی، پایداری بیشتر کره زمین و ایجاد رفاه فراگیر در سایه نوآوری و کارآفرینی، به سرمایهگذاری بیشتر و هدفمندتر در این حوزه نیازمندیم. بهگفته مدیران و کارشناسان سازمان جهانی گردشگری، سرمایهگذاری مانند یک پل ارتباطی میان کشورهای عضو، مقاصد، مشاغل و سرمایهگذاران عمل میکند.
حوزههای سرمایهگذاری گردشگری
سازمان جهانی گردشگری، حوزههای سرمایهگذاری در این بخش را به موارد زیر تقسیم کرده است:
سرمایهگذاری روی افراد
در سرمایهگذاری روی افراد، بر آموزش حرفهای نیروی کار گردشگری، بهویژه مدیریت هتلها و ایجاد فرصتهای آموزشی برابر در همه مقاصد تاکید شده است. علاوه بر این، چشماندازهای آینده از نیروی کار جهانی گردشگری نشان میدهد، این صنعت سالانه به میلیونها فارغالتحصیل مهماننوازی تا سال ۲۰۳۰ میلادی نیاز خواهد داشت و برای استفاده از فرصتهای شغلی آینده، به آموزش حرفهای کارکنان نیاز داریم.
سرمایهگذاری روی کره زمین
هتلها منشأ نزدیک به یک درصد گازهای گلخانهای جهان هستند و از مصرفکنندگان سنگین منابع آبی و انرژی به شمار میآیند. از این رو، با سرمایهگذاری در زیرساختهای گردشگری و استارتاپهای با تمرکز بر پایداری میتوان در عین ارائه خدمات بهتر، اهداف توسعه پایدار را نیز پیش برد. علاوه بر این، سرمایهگذاری در زیرساختهای گردشگری و توسعه پایدار آنها موجب کارایی هزینهها، تحقق اهداف پایداری و رضایت مهمانان خواهد شد.
سرمایه گذاری در تامین رفاه
در این بخش، بر سرمایهگذاری در نوآوری و دیجیتالیشدن جهت حمایت از پروژهای با مقیاس جهانی و شرکتهای کوچک و متوسط اشاره شده است. همچنین با توجه به اینکه بیش از نیمی از افراد شاغل در گردشگری را زنان تشکیل میدهند، بر سرمایهگذاری بر زنان کارآفرین نیز تاکید شده است.
گفتنی است مراسم اصلی روز جهانی گردشگری در ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۳ (۵ مهر ۱۴۰۲) در کشور عربستان و به میزبانی ریاض برگزار میشود.
و اما جزیره کیش
تابستان امسال، اوضاع خوبی بر ساکنان و فعالان اقتصادی و گردشگری کیش حاکم نبود. گردشگر خارجی که به کنار، حضور کمرنگ گردشگران داخلی کاملا مشهود بود. کم بودن پروازها، از دست رفتن ایرلاین کیش ایر، افزایش هزینه ها به علت تورم و معضلاتی که همه در کیش با آن آشنا هستیم، تغییر مدیریت ها و عدم اشراف مدیران جدید به قوانین و فرصت های موجود در مناطق آزاد، تصمیم گیری های غیر منطقی و بر خلاف قوانین مناطق آزاد در تهران، سهم خواهی های گروه ها و ارگان های سیاسی، مالیات و مشکلات گمرکی، عدم واردات خودرو، معضلات گردشگری نظیر تریپ، دلالی شماره تلفن گردشگران، ارائه خدمات ضعیف با هزینه های گزاف، کاهش قدرت خرید و سفر مردم به علت شرایط اقتصادی، پایین آمدن کیفیت اجناس در بازارهای کیش و کاهش حضور برندهای مطرح به علت شرایط تحریم و کاهش ارزش پول ملی، عدم داشتن برنامه منسجم جهت تبلیغات و رویداد سازی، تصمیمات غیرکارشناسی در حوزه های مختلف از جمله گردشگری، امواج تخریبی خبرهای مربوط به زلزله، شرایط عمومی کیش و ده ها موضوع دیگر باعث شده است که برند درخشان گردشگری کیش تحت الشعاع قرار گیرد.
ساختن یک برند به بلندای کیش به سختی و طی سال ها انجام شده است، ولی از بین رفتن آن بسیار سریع رخ خواهد داد. لازم است با هم افزایی و تشریک مساعی بخش های مختلف خصوصی و آحاد مردم کیش و با انجام یک مدیریت شجاعانه و تحولگرا در سازمان منطقه آزاد کیش جهت استفاده از حداکثر ظرفیت های موجود قانون مناطق آزاد و منابع موجود، از این برند ملی حفاظت کرده و دوباره آن را به یک الگوی ایده آل و پیشرو در سطح کشور تبدیل کنیم.
طی سال ها، هزاران نفر کیش را به علت تفاوت ها، فرصت های رشد، امنیت، زیبایی و آرامشش برای زندگی انتخاب کردند. با فراز و نشیب های قطار توسعه کیش، بسیاری از آن پیاده شدند و باید هشدار داد در ماه های اخیر با افزایش غیر منطقی اجاره ها و قیمت املاک و همچنین هزینه های زندگی و کمبود امکانات رفاهی، آموزشی و درمانی، تعداد این خانواده ها تصاعدی رشد کرده است و شاهد خروج تعداد زیادی از کیشوندان بوده ایم. این نگین درخشان، ظرفیت های بسیاری دارد، کافیست به درستی از آن ظرفیت ها برای رشد کیش و ساکنان مهربانش استفاده کرد .